Tangled Eye
Dream Wall

©Rootsville 2015

Ik moet eerlijk toegeven dat Dede Priest al even uit mijn gezichtsveld was verdwenen en misschien komt dit doordat ook haar muziekkeuze niet meer exact dezelfde meer is dan voorheen. Met deze ‘Dream Wall’ is ze dan terug in mijn gezichtsveld gekomen en hoe!!!
Tangled Eye is ontstaan in 2012 als een nieuw project van Jan Mitterdorp samen met Dede Priest en drummer Jasper Mortier. Deze ‘Dream Wall’ verscheen reeds vorig jaar maar ook doordat Rootsville even is weggeweest kon ik het toch niet nalaten dit debuut album van Tangled Eye’ even nader onder de loep te nemen. De 14 nummers op dit album zijn geschreven in 2013, het jaar ook dat dit album werd opgenomen is Studio Moskou te Utrecht.

Blues is nog wel aanwezig bij deze Tangled Eye maar American Roots komt nu meer op de voorgrond en we mogen zelfs stellen ‘dark roots’. Sterk album waarop alle nummers zijn geschreven door dit drietal waarmee ze volgens eigen zeggen eens uit hun comfort zone willen komen iets waar ze voor de volle 100% zijn in geslaagd. 14 lekker luisterende greasy roots songs.

Dede Priest die in Texas opgroeide leerde al vlug dat de rauwe blues deel ging uitmaken van haar leven en na met heel wat bekende namen te hebben opgetreden koos ze ook uiteindelijk voor Europa. Al snel bracht haar opmars haar hier op de diverse podia van onze blues festivals en deze energieken en excentrieke verschijning mocht onmiddellijk op veel bijval rekenen. Iets wat zeker nog niet wisten is dat Dede Priest ook kan viool spelen wat bij deze Tangled Eye dan ook werkelijkheid wordt. Naast haar zijde zien we bluesgitarist, agent en platenbaas Jan Mittendorp. Een gitarist die sinds 1993 vele binnen en buitenlandse artiesten mocht begeleiden en ook deel uitmaakt van de  Boo Boo  Davis band. Als derde lid van de band hebben we drummer Jan Mortier die meer gekend is als bassist bij Ralph de Jongh & Crazy Hearts maar ook al vele buitenlandse artiesten mocht begeleiden. Deze 3 personages vormen dus deze Tangled Eye.

Opener is het beklijvende ‘Nilas’ en je voelt dadelijk aan dat dit trio hun bijzonder goed voelen bij deze nummers waarbij de indringende stem van Dede Priest als een prefecte mix samengaat bij de donkere en dreigende klanken van Jan en Jasper, een nummer dat dan onder de drums wegdeinst.  Op ’Dirty Faces’ krijgen we te maken met een nummer dat perfect de R&B charts zou kunnen bestormen, een nummer met hitpotentieel waarbij de violin van Dede Priest als een mysterische zweem over dit nummer komt te hangen.

Alle nummers blijven bewegen in een atmosfeer van greasy americana soms ook met een beetje psychedelic feeling zoals op ‘Come On Down’.  Bij ‘Jesus I’m Calling’ zal bij het schrijven van dit nummer zeker en vast het gospel gevoel van Dede Priest weer naar boven zijn gekomen. Op het nummer ‘Drinkin’ Again’ komt het rock gevoel een beetje bovendrijven maar desalniettemin blijft het een down & dirty song. In combinatie met het jazzy gevoel en de  glasheldere stem van Dede Priest heeft ‘Fish And Lamb’ een beetje de voorkeur van mezelf.

Ook al is deze 'Dream Wall' niet recent meer toch kan ik de lezers van Roostville deze recensie niet weerhouden want voor mij is het een nieuwe en zeer positieve kennismaking met Dede Priest en nu nog live gaan zien en Tangled Eye... Keep Walking!!!

01. Nilas
02. Dirty Faces
03. Come On Down